Δεξιότητες στην μετά covid-19 εποχή
Σε προηγούμενο άρθρο μιλήσαμε για τις νέες δυνατότητες προσωπικής η/και επαγγελματικής ανάπτυξης που γεννά μια κρίση όπως αυτή που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο και στην χώρα μας. Σε αυτές θα αναφερθούμε παρακάτω προσπαθώντας να τις προσδιορίσουμε, να τις ορίσουμε, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως δεξιότητες και να γίνουν το όχημα προκειμένου να προσαρμοστούμε στο μετά COVID- 19 επαγγελματικό περιβάλλον.
Οι δεξιότητες αυτές διακρίνονται σε τυπικά προσόντα που αποκτάμε μέσω εκπαίδευσης (πτυχία, διπλώματα, αποδεικτικά γνώσης, χρήσης Η/Υ, ξένες γλώσσες, κτλ) τα οποία αποκαλούνται «hardskills» και σε χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ή συμπεριφοράς, τα οποία λέγονται «softskills». Ανάμεσα σε όλες αυτές τις δεξιότητες θα δώσουμε προτεραιότητα σε αυτές που δύναται να αναπτυχθούν πιο έντονα και θεωρούνται απαραίτητες στο νέο επαγγελματικό περιβάλλον που δημιουργείται τόσο κατά την διάρκεια όσο και μετά την πανδημία.
Τεχνολογικές και ψηφιακές δεξιότητες:
Με την τηλεργασία να γίνεται πλέον συνήθεια, νέες πλέον τεχνολογίες όπως για παράδειγμα ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να βοηθήσουν το ελληνικό επιχειρείν να γίνει ανθεκτικό στο ευμετάβλητο παρόν αλλά και μελλοντικό περιβάλλον. Τα άτομα που αποκτούν εξοικείωση και πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες γίνονται ολοένα και πιο απαραίτητα. Επιπλέον, άτομα με δεξιότητες στους τομείς του ψηφιακού μάρκετινγκ, σχεδιασμού ιστοσελίδων, μπορεί να αποτελέσουν ισχυρό πυλώνα στο νέο περιβάλλον που δημιουργείται.
Ευελιξία / Προσαρμοστικότητα :
Η ευελιξία σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον αποδεικνύεται ένα πολύ σημαντικό προσόν. Η γρήγορη προσαρμοστικότητα στις αλλαγές της εποχής είναι αναμφίβολα ίσως η πιο βασική δεξιότητα. Η προσαρμοστικότητα δεν αφορά απλώς την υιοθέτηση αλλαγών αλλά επίσης αφορά τη συνεχή εκμάθηση νέων δεξιοτήτων αλλά και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών (δια βίου εκπαίδευση).
Δημιουργικότητα και καινοτομία:
Δημιουργικότητα είναι το να μπορούμε να λειτουργούμε πέραν του συνηθισμένου. Ως δημιουργικός ορίζεται κάποιος που θα πρέπει να μπορεί να ανακαλύπτει νέους και καινοτόμους τρόπους σκέψης και υλοποίησης. Η σημασία της δημιουργικότητας και της καινοτομίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού έκανε έντονα την εμφάνιση της. Οι επιχειρήσεις που παρείχαν τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα τους διαδικτυακά ή που προχώρησαν άμεσα στη μετατόπιση της παραγωγής τους αποτελούν πρότυπα λειτουργίας.
Συναισθηματική νοημοσύνη:
Μέσω της συναισθηματικής νοημοσύνης αναγνωρίζουμε και κατανοούμε τα συναισθήματα τόσο τα δικά μας όσο και των άλλων. Περιλαμβάνει χαρακτηριστικά όπως η αντίληψη, ο αυτοέλεγχος, η επίγνωση, η επιρροή και η συνεργασία. Στην αβέβαιη μετά COVID-19 εποχή γεμάτη προκλήσεις, οι εργαζόμενοι που είναι συναισθηματικά ευφυείς θα μπορούν να ανταποκριθούν κατάλληλα.
Κριτική σκέψη:
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρατηρήσαμε έντονα το φαινόμενο της παραπληροφόρησης και της διασποράς ψευδών ειδήσεων. Οι εργαζόμενοι που μπορούν να αξιολογήσουν αντικειμενικά πληροφορίες από διάφορες πηγές και να προσδιορίσουν την αξιοπιστία αυτών θα έχουν ένα ισχυρό πλεονέκτημα στο μέλλον διότι η σωστή επισήμανση των ορθών πληροφοριών συντελούν στην λήψη σωστών αποφάσεων.
Μέσα σε αυτό το εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον, ας δούμε ξανά την ευκαιρία να βελτιώσουμε τις ήδη υπάρχουσες δεξιότητες μας ή ακόμα να αναπτύξουμε νέες έτσι ώστε η προσαρμογή μας στα νέα δεδομένα να είναι ομαλή και όσο το δυνατόν με λιγότερες αναταράξεις.