Εναλλακτική για το Τεχνικό Πρόγραμμα 2023 απο τους Πολίτες σε Δράση για την Ανατροπή
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
"Η πόλη που σχηματίστηκε γύρω από τον αυτοκινητόδρομο είδε τα όρια της να πιέζονται από την πολλαπλή κρίση"
.Στο Δημοτικό Συμβούλιο 22-12-2023 με θέμα το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Μοσχάτου - Ταύρου 2023 η Δημοτική Κίνηση "Πολίτες σε Δράση για την Ανατροπή κατέθεσε εναλλακτική πρόταση:
Εναλλακτική για το Τεχνικό Πρόγραμμα 2023.
Οι πόλεις θα αλλάξουν. Όχι από ιδεαλισμό, αλλά από ανάγκη. Όταν αντιμετωπίζουμε μια κρίση πόρων ή μια οικολογική καταστροφή, που προκαλεί αύξηση των τιμών της ενέργειας, οι πόλεις θα αλλάξουν, όπως το έκαναν πάντα.
Όταν περιοριστήκαμε κατ΄οίκον ή σε μια μικρή ακτίνα γύρω από το σπίτι μας κατά την διάρκεια του παγκόσμιου εγκλεισμού του 2020, η άμεση γειτνίαση με αξιόπιστες πηγές τροφής, φαρμάκων και καθημερινών αγαθών πρώτης ανάγκης έγινε εξαιρετικά σημαντική. Το ίδιο ισχύει και για τους χώρους αναψυχής και καθαρού αέρα.
Η υγεία της γειτονιάς από κάθε άποψη απέκτησε νέα σημασία.
Το υπόδειγμα της πόλης του 20ου αιώνα στην οποία η στέγαση, η βιομηχανία, το εμπόριο, το λιανικό εμπόριο και η ψυχαγωγία κατηγοριοποιούνται σε ξεχωριστές τακτοποιημένες μονολιθικές ζώνες ξεπεράστηκε. Η πόλη που σχηματίστηκε γύρω από τον αυτοκινητόδρομο και την ιδιωτική κατοικία, είδε τα όρια της να πιέζονται από την πολλαπλή κρίση. H ιδιοκατοίκηση περιορίζεται από την χρυσή άδεια παραμονής, την τουριστική βραχυχρόνια μίσθωση την χρηματομεσιτική επέλαση και την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας από το 2021.
Οι πόλεις, οι γειτονιές είδαν οργανώσεις αλληλοβοήθειας, αλληλεγγύης να αναδύονται αυθόρμητα μέσα στις κοινότητες καθώς οι άνθρωποι επιβεβαίωσαν εκ νέου την αξία της ανθρώπινης σύνδεσης και της κοινωνικότητας της γειτονιάς ακόμη και υπό αυστηρές συνθήκες κοινωνικής απόστασης.
Οι αλλαγές στις γειτονιές δεν θα γίνουν ερήμην κοινωνίας. Τα ζητήματα δεν είναι τεχνοκρατικά. Η μετάβαση θέτει τα διλήμματα της:
Θα γίνει με όρους που θα θέτει η κοινωνία, η πολιτική, το δημοτικό συμβούλιο ή το χρηματομεσιτικό κεφάλαιο;
Τις προτεραιότητες θα τις βάζει η κοινωνία, η πολιτική; Ή θα αφήσουμε το μέλλον να καθοριστεί από τεχνοκράτες, που βρήκαν την “λύση πανάκεια” με τις ψηφιακές τους απαντήσεις στα προβλήματα μας ή από πολεοδόμους που θα ανοικοδομήσουν την πόλη ως τα ολύμπια ύψη;
Ο δρόμος της μετάβασης περνά μέσα από τρεις μεγάλες κατηγορίες επεμβάσεων:
Α.Αποκατάσταση Αστικών Οικοσυστημάτων*
Β. ΕΝΕΡΓΕΙΑ στην ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα
Γ. ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
26-12-2023
"Πολίτες σε Δράση για την Ανατροπή"
Ακολουθεί ολόκληρη η πρόταση
Εναλλακτική για το Τεχνικό Πρόγραμμα 2023.
Οι πόλεις θα αλλάξουν. Όχι από ιδεαλισμό, αλλά από ανάγκη. Όταν αντιμετωπίζουμε μια κρίση πόρων ή μια οικολογική καταστροφή, που προκαλεί αύξηση των τιμών της ενέργειας, οι πόλεις θα αλλάξουν, όπως το έκαναν πάντα.
Όταν περιοριστήκαμε κατ΄οίκον ή σε μια μικρή ακτίνα γύρω από το σπίτι μας κατά την διάρκεια του παγκόσμιου εγκλεισμού του 2020, η άμεση γειτνίαση με αξιόπιστες πηγές τροφής, φαρμάκων και καθημερινών αγαθών πρώτης ανάγκης έγινε εξαιρετικά σημαντική. Το ίδιο ισχύει και για τους χώρους αναψυχής και καθαρού αέρα.
Η υγεία της γειτονιάς από κάθε άποψη απέκτησε νέα σημασία.
Το υπόδειγμα της πόλης του 20ου αιώνα στην οποία η στέγαση, η βιομηχανία, το εμπόριο, το λιανικό εμπόριο και η ψυχαγωγία κατηγοριοποιούνται σε ξεχωριστές τακτοποιημένες μονολιθικές ζώνες ξεπεράστηκε. Η πόλη που σχηματίστηκε γύρω από τον αυτοκινητόδρομο και την ιδιωτική κατοικία, είδε τα όρια της να πιέζονται από την πολλαπλή κρίση. H ιδιοκατοίκηση περιορίζεται από την χρυσή άδεια παραμονής, την τουριστική βραχυχρόνια μίσθωση την χρηματομεσιτική επέλαση και την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας από το 2021.
Οι πόλεις, οι γειτονιές είδαν οργανώσεις αλληλοβοήθειας, αλληλεγγύης να αναδύονται αυθόρμητα μέσα στις κοινότητες καθώς οι άνθρωποι επιβεβαίωσαν εκ νέου την αξία της ανθρώπινης σύνδεσης και της κοινωνικότητας της γειτονιάς ακόμη και υπό αυστηρές συνθήκες κοινωνικής απόστασης.
Οι αλλαγές στις γειτονιές δεν θα γίνουν ερήμην κοινωνίας. Τα ζητήματα δεν είναι τεχνοκρατικά. Η μετάβαση θέτει τα διλήμματα της:
Θα γίνει με όρους που θα θέτει η κοινωνία, η πολιτική, το δημοτικό συμβούλιο ή το χρηματομεσιτικό κεφάλαιο;
Τις προτεραιότητες θα τις βάζει η κοινωνία, η πολιτική; Ή θα αφήσουμε το μέλλον να καθοριστεί από τεχνοκράτες, που βρήκαν την “λύση πανάκεια” με τις ψηφιακές τους απαντήσεις στα προβλήματα μας ή από πολεοδόμους που θα ανοικοδομήσουν την πόλη ως τα ολύμπια ύψη;
Ο δρόμος της μετάβασης περνά μέσα από τρεις μεγάλες κατηγορίες επεμβάσεων:
Α.Αποκατάσταση Αστικών Οικοσυστημάτων*
Στις αστικές αναπλάσεις προτεραιότητα έχουν οι πεζοί και τα ΑΜΕΑ, ακολουθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το ποδήλατο, το πατίνι και έπεται η κυκλοφορία των ιδιωτικών οχημάτων. Τελευταίο στην ιεράρχηση είναι το δικαίωμα της ιδιωτικής στάθμευσης στον δημόσιο χώρο. Και βέβαια δεν υπάρχει κανένα δικαίωμα παράνομης στάθμευσης εις βάρος της κυκλοφορίας ή των πεζών σε γωνίες, πεζοδρόμια κλπ.
- Αύξηση του υψηλού πρασίνου του δήμου με στόχο η αύξηση αυτή να φτάσει το 3% έως το 2040 και 5% έως το 2050.*
- Επικαιροποίηση και εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης στην κοινότητα Ταύρου σύμφωνα με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου, ώστε να αποτραπεί η διαμπερής κυκλοφορία οχημάτων μέσω κατοικημένων περιοχών.
- Ανάπλαση της λεωφόρου Ειρήνης στην κοινότητα Ταύρου σύμφωνα με τις παραπάνω κατευθύνσεις.
- Επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης στην κοινότητα Μοσχάτου σύμφωνα με το ΣΒΑΚ του Δήμου. Ανάπλαση του ιστορικού και πολεοδομικού κέντρου του Μοσχάτου, της λεωφόρου Μακρυγιάννη στην κατεύθυνση της μετατροπής της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας με προτεραιότητα στους πεζούς και στα ΜΜΜ.
- Δημιουργία μια ιστορικής διαδρομής από Ταύρο σε Μοσχάτο με επισημάνσεις όπου θα αναφέρονται αρχαιολογικά/ιστορικά μνημεία (πχ μακρά τείχη, ιστορικά κτίρια του μεσοπολέμου κλπ). Μέσα στα ιστορικά μνημεία εντάσσουμε και το κτίριο ΕΟΜΜΕΧ. Να μείνουν στο Μοσχάτο, πλησίον του χώρου που βρέθηκαν, και να αναδεικνύονται τα ευρήματα στην πρόσφατη ανασκαφή στην οδό Χρυσοστόμου Σμύρνης.
- Δημόσιες βρύσες πόσιμου νερού στους κοινόχρηστους χώρους και στους χώρους συνάθροισης κοινού όπως ο νόμος ορίζει.
Β. ΕΝΕΡΓΕΙΑ στην ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμ
- Συμπαραγωγής ενέργειας του Δήμου με εγκαταστάσεις ΑΠΕ σε όλα τα δημοτικά κτίρια.
- Δημιουργία μονάδας αναερόβιας κομποστοποίησης (σσ. Προβλέπεται στο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων) και κίνηση των δημοτικών οχημάτων με το παραγόμενο αέριο.
- Δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας με την συμμετοχή του Δήμου, ιδιωτών και επιχειρήσεων για ήπια ενεργειακή μετάβαση και αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.
Γ. ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
Ούτε σπιτάκια της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» ούτε μπλε κάδοι της «Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης». Είναι τρόποι οργάνωσης της ανακύκλωσης βαθιά προβληματικοί, πανάκριβοι και με πενιχρά αποτελέσματα. Εξυπηρετούν μόνο τους ιδιώτες που τα πλασάρουν και όσους μοιράζονται το άφθονο μαύρο χρήμα στο κύκλωμα των σκουπιδιών.
Αν θέλουμε η ανακύκλωση να πετύχει και να ξεκολλήσει από τα μίζερα μονοψήφια νούμερα του επτά - εννέα τοις εκατό, μία λύση υπάρχει κι αυτή είναι η εξής:
- Όσο το δυνατό μεγαλύτερος Διαχωρισμός στην Πηγή, για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ανάκτηση και επαναχρησιμοποίηση των υλικών.
- Με προτεραιότητα στις δράσεις σε επίπεδο γειτονιάς, σε χώρους εργασίας-εκπαίδευσης-αθλητισμού-πολιτισμού-αναψυχής-κατοικίας. (Προβλέπεται από την νομοθεσία και από τον κανονισμό καθαριότητας του Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου).
- Με ενθάρρυνση της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης μικρής κλίμακας σε οικιακό, επιχειρησιακό και δημοτικό επίπεδο.
- Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ), με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής αναφοράς/ Κοινότητας και με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους. (επικαιροποίηση του Τοπικού Σχεδίου ανεξάρτητα από τους Περιφερειακούς (μη) Σχεδιασμούς).
- Επέκταση των Προγραμμάτων Διαλογής στην Πηγή (ΔσΠ) σε όσο περισσότερα διακριτά ρεύματα ανακυκλωσίμων αυτό είναι εφικτό. Οπωσδήποτε στα βασικά τέσσερα (χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικά) με υποχρεωτική συμμετοχή δημοσίων υπηρεσιών και ιδιωτικών επιχειρήσεων, σχολείων, αθλητικών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων. (Εφαρμογή Κανονισμού Καθαριότητας του Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου).
- Πλήρης ανάπτυξη συστήματος τουλάχιστον τεσσάρων διαφορετικών κάδων, για χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικά. Αυτό προϋποθέτει γενναία χρηματοδότηση του Δήμου (αναζήτηση προγραμμάτων χρηματοδότησης) για τα κόστη προμήθειας και τοποθέτησης των Γωνιών Ανακύκλωσης που θα τους φιλοξενήσουν (όσο περισσότερες τόσο καλύτερα).
- Δημιουργία στον Δήμο Πράσινου Σημείου συγκέντρωσης υλικών, προς επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση. (Θεωρούμε ότι ο ΕΔΣΝΑ έχει καθυστερήσει πέρα του εύλογου χρόνου στην υλοποίηση της σύμβασης του με τον Δήμο και χρειάζεται καταγγελία και επικαιροποίηση.) Επέκταση των σημείων συλλογής και χωροταξική διασπορά τους, ώστε αυτά να είναι εύκολα προσβάσιμα στους πολίτες.
- Χωροθέτηση (στον χώρο του Πράσινου Σημείου)-κατασκευή-οργάνωση-εξοπλισμός και στελέχωση μιάς ενιαίας διαδημοτικής (για να είναι οικονομικά βιώσιμη) υποδομής διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών σε επίπεδο όμορων Δήμων.
Ακόμη:
Χωροθέτηση (στον χώρο του Πράσινου Σημείου)-κατασκευή-οργάνωση-εξοπλισμός και στελέχωση μιάς ενιαίας διαδημοτικής συγκεντρωτικής υποδομής διαχείρισης προδιαλεγμένων οργανικών – βιοαποβλήτων και κλαδεμάτων – πρασίνου σε επίπεδο όμορων Δήμων. Δημιουργία Μονάδας Αναερόβιας Κομποστοποίησης.
Τέλος, η διαχείριση τόσο της ανακύκλωσης ειδικά, όσο και των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) γενικότερα, πρέπει να γίνει με κύριο άξονα τον αναντικατάστατο ρόλο του Δημόσιου Τομέα (Κράτος-Περιφέρειες-Δήμοι-Σύνδεσμοι). Λογικές είτε πλήρους εκχώρησης των κερδοφόρων αυτών δραστηριοτήτων σε ιδιώτες, είτε τύπου ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), απλώς θα διαιωνίζουν το πρόβλημα, θα κατασπαταλούν δημόσιους πόρους και θα παράγουν αμελητέα θετικά αποτελέσματα.
ΥΓ. Με βάση τον παραπάνω οδικό χάρτη κρίνουμε το Σχέδιο Τεχνικού Προγράμματος 2023 της διοίκησης του Δήμου. Με κάποια έργα συμφωνούμε ( σχολικά κτήρια, διάνοιξη οδών, ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων) σε κάποια άλλα χρειαζόμαστε διευκρινίσεις (πχ οι αναπλάσεις με ποιό στόχο) και άλλα θεωρούμε ότι είναι δεύτερης προτεραιότητας σύμφωνα με τις νέες ανάγκες, που έχουν δημιουργηθεί.
ΥΓ1. * Από πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που σε εύλογο χρόνο θα ενσωματωθεί στην νομοθεσία ως ευρωπαϊκή οδηγία και θα γίνει υποχρέωση.