Η ''ψηφιακή'' σχέση κράτους - πολίτη
Συνεχίζουμε με το σημερινό μας άρθρο να αναζητούμε τα θετικά αποτυπώματα εν μέσω πανδημίας. Αφορμή για αυτό στάθηκαν τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ), σχετικά με τη διασύνδεση μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών του Δημοσίου και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας για το έτος 2020.
Σύμφωνα με αυτά, τα συστήματα του Δημοσίου που είτε συνδέθηκαν μεταξύ τους, είτε παρείχαν ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες ήταν αθροιστικά περισσότερες από 95.000.000 φορές, συμπεριλαμβανομένου και του αριθμού συναλλαγών που σχετίζονται με υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις μέσω του gov.gr.
Ο αριθμός αυτός είναι 10 φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του 2018, και σχεδόν τρεις φορές μεγαλύτερος από αυτόν του 2019.
Ειδικότερα, μέσα στο 2020, πραγματοποιήθηκαν 54.000.000 συναλλαγές με τη χρήση των κωδικών του Taxisnet στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου. Πρόκειται για δωδεκαπλασιασμό των συναλλαγών συγκριτικά με το 2018 και για αύξηση 86% σε σχέση με το 2019.
Επιπλέον, το προηγούμενο έτος σημειώθηκε μεγάλη ανάπτυξη στις υπηρεσίες που επιτρέπουν στα συστήματα του Δημοσίου να ανταλλάσσουν μεταξύ τους πληροφορίες. Oι συγκεκριμένες υπηρεσίες πραγματοποίησαν 37.000.000 ανταλλαγές δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου, χωρίς να απαιτείται η διαμεσολάβηση των πολιτών.
Σημειώθηκαν έτσι οκταπλάσιες ανταλλαγές συγκριτικά με το 2018, ενώ καταγράφηκε αύξηση 570% σε σχέση με το 2019. Οι δημοφιλέστερες ανταλλαγές δεδομένων αφορούσαν πληροφορίες όπως:
- δεδομένα εργαζομένων από την «Εργάνη»,
- στοιχεία ΑΜΚΑ,
- πιστοποιητικά δημοτολογικής κατάστασης,
- στοιχεία Αστυνομικής Ταυτότητας,
- φορολογική ενημερότητα
Επιπλέον, σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι ο νέος τρόπος εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης από εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των ΚΕΠ με βιντεοκλήση σε ειδική πλατφόρμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. Στόχος της ρύθμισης είναι η διευκόλυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία σε δημόσιες υπηρεσίες ή στα ΚΕΠ.
Τέλος, εν μέσω και της έναρξης του εμβολιασμού ενάντια στην COVID-19 και της προσπάθειας περιορισμού της φυσικής παρουσίας σε φαρμακεία και ιατρικές υπηρεσίες έντονο παρουσιάζεται το ενδιαφέρον για την άυλη συνταγογράφηση/παραπεμπτικά ανάμεσα στους συμπολίτες μας.
Η «ψηφιακή» επιτάχυνση στη σχέση μεταξύ κράτους και πολίτη ήρθε δυστυχώς με αφορμή την πανδημία. Τα «ψηφιακά» άλματα είναι σημαντικά για ένα κράτος που δεν φημιζόταν για τέτοιες εναλλακτικές συνέργειες στην σχέση του με τους πολίτες. Οι εικόνες σε ατέλειωτες ουρές στις δημόσιες υπηρεσίες και η εμπλοκή στα γρανάζια της γραφειοκρατίας είναι πολύ πρόσφατες σε όλους μας. Ευχή μας είναι η «σχέση» αυτή να ενισχυθεί και να εμπλουτιστεί προς όφελος του πολίτη, με απαραίτητη προϋπόθεση την εκπαίδευση του με στόχο την εξοικείωση και την πρόσβαση στις «ψηφιακές» υπηρεσίες.