Vanity Sizing: Όταν τα νούμερα των ρούχων παίζουν με την ψυχολογία μας

Vanity Sizing: Όταν τα νούμερα των ρούχων παίζουν με την ψυχολογία μας

Τι είναι το Vanity Sizing;

Το vanity sizing είναι η πρακτική κατά την οποία οι εταιρείες ρούχων προσαρμόζουν τα μεγέθη τους έτσι ώστε τα ρούχα να φαίνονται μικρότερα από ό,τι πραγματικά είναι. Για παράδειγμα, ένα παντελόνι που κανονικά θα αντιστοιχούσε σε μέγεθος L, μπορεί να έχει ετικέτα M ή ακόμα και S, κάνοντας τον καταναλωτή να νιώσει καλύτερα για το σώμα του.

Γιατί συμβαίνει;

Οι καταναλωτές συχνά νιώθουν πιο όμορφα όταν μπορούν να φορέσουν μικρότερο μέγεθος από αυτό που περίμεναν. Οι εταιρείες μόδας εκμεταλλεύονται αυτό το ψυχολογικό φαινόμενο, καθώς ένα νούμερο μικρότερο μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες αγοράς από συγκεκριμένα brands.

Πώς επηρεάζει τους καταναλωτές;

  • Σύγχυση στα μεγέθη: Κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί διαφορετικά πρότυπα, με αποτέλεσμα οι αγοραστές να μην ξέρουν τι μέγεθος να επιλέξουν, ειδικά σε online αγορές.
  • Προβλήματα αυτοεικόνας: Κάποιοι καταναλωτές μπορεί να απογοητευτούν όταν ένα ρούχο στο "συνηθισμένο" τους νούμερο δεν τους κάνει, παρόλο που το μέγεθος είναι ουσιαστικά το ίδιο.
  • Δυσκολία στις επιστροφές: Ειδικά στις online αγορές, η λανθασμένη αρίθμηση των μεγεθών οδηγεί σε περισσότερες επιστροφές, κάτι που κοστίζει χρόνο και χρήμα.

Πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε;

  • Να μην εστιάζουμε στο νούμερο αλλά στην εφαρμογή και την άνεση του ρούχου.
  • Να κοιτάμε τους πίνακες μεγεθών που παρέχουν οι εταιρείες και να συγκρίνουμε τις διαστάσεις μας.
  • Να προτιμάμε brands με σταθερή αριθμητική κλίμακα, ώστε να ξέρουμε τι να περιμένουμε.

Μπορεί το vanity sizing να είναι πράγματι μια στρατηγική μάρκετινγκ, αλλά έχει και κάποιες ρίζες στις αλλαγές του ανθρώπινου σώματος με την πάροδο των δεκαετιών.

Ναι, οι σωματικές διαστάσεις έχουν αλλάξει
Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι σήμερα, ειδικά στις ανεπτυγμένες χώρες, έχουν μεγαλύτερο ύψος και διαφορετική κατανομή βάρους σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Αυτό οφείλεται στη διατροφή και στις γενικότερες συνθήκες ζωής. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να επηρεάζουν τις αναλογίες που χρησιμοποιούνται στα ρούχα.

Αλλά το vanity sizing δεν έχει να κάνει μόνο με αυτό. Το κύριο κίνητρο είναι ψυχολογικό: οι εταιρείες θέλουν να κάνουν τους καταναλωτές να νιώθουν καλύτερα με τον εαυτό τους, πείθοντάς τους ότι φορούν μικρότερο νούμερο. Για παράδειγμα, ένα "Μ" του σήμερα μπορεί να ήταν "L" ή ακόμα και "XL" πριν 30-40 χρόνια. Αυτό όμως δεν έχει να κάνει τόσο με τις αλλαγές στα σώματα, αλλά με την πρόθεση των brands να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση των πελατών τους, ώστε να αγοράζουν περισσότερο.

Οπότε, ενώ οι σωματικές αλλαγές της νέας γενιάς παίζουν έναν ρόλο, το vanity sizing είναι κυρίως ένα εργαλείο μάρκετινγκ και καταναλωτικής ψυχολογίας.