Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός που άργησε
-Γειά σου, είμαι ο ηλεκτρονικός βοηθός του πολίτη και είμαι εδώ για να σε κατευθύνω στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του δήμου, για να ολοκληρώσεις το αίτημα σου με αυτόματο τρόπο. Πριν προχωρήσουμε θα πρέπει να σε ταυτοποιήσω για την δική σου ασφάλεια. Βλέπω πως μπαίνεις από το κινητό τηλέφωνο σου, οπότε σε παρακαλώ βάλε το πρόσωπο σου μπροστά στην κάμερα του κινητού σου ώστε να επιβεβαιώσω ότι είσαι εσύ.
(Ο πολίτης κοιτάζει την οθόνη του κινητού του και ταυτοποιείται από το Face ID της συσκευής του)
-Σε ευχαριστώ Κώστα! Έχεις ταυτοποιηθεί. Θα είναι χαρά μου να πληκτρολογήσεις ή να μου πεις τι χρειάζεσαι.
-Χρειάζομαι ένα πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
-Εντάξει Κώστα, μόλις στο έστειλα στο email σου. Χρειάζεσαι κάτι άλλο;
-Ναι, θα ήθελα να πληρώσω τα δημοτικά τέλη για την επιχείρηση μου.
-Φυσικά. Βλέπω πως έχεις δύο επιχειρήσεις. Για ποια από τις δύο θέλεις να κοιτάξω;
-Για την καφετέρια.
-Τέλεια! Το ποσό που εκκρεμεί είναι ### ευρώ. Η προθεσμία για την εξόφληση του είναι σήμερα. Θέλεις να προχωρήσουμε στην εξόφληση μέσω του λογαριασμού που έχεις δηλώσει; Αν συμφωνείς, πες «αποδέχομαι».
-Αποδέχομαι.
-Σε ευχαριστώ πολύ Κώστα! Η πληρωμή έχει ολοκληρωθεί και έχω αποστείλει στο email σου την απόδειξη είσπραξης του ποσού. Παράλληλα, επειδή σύμφωνα με το ιστορικό πληρωμών σου, είσαι ιδιαίτερα συνεπής και με βάση την σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, έχεις ενταχθεί σε πρόγραμμα έκπτωσης δημοτικών τελών. Αυτό σημαίνει ότι από την επόμενη ειδοποίηση πληρωμής τελών που θα λάβεις με email, θα έχει αφαιρεθεί το 10% ως επιβράβευση για την συνέπεια σου. Συγχαρητήρια! Μπορώ να σε βοηθήσω σε κάτι άλλο;
-Όχι, ευχαριστώ.
-Κανένα πρόβλημα. Πριν κλείσεις, να σε ενημερώσω ότι αύριο μεταξύ 10.00 – 12.00, στην περιοχή σου, υπάρχει προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος, λόγω εργασιών της ΔΕΗ. Σου έχω στείλει έναν σύνδεσμο στο κινητό σου, για να μπορέσεις να παρακολουθήσεις σε πραγματικό χρόνο, πόση ώρα απομένει μέχρι την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, ενώ σε περίπτωση απροόπτου, θα λάβεις ειδοποίηση μέσω της εφαρμογής του δήμου. Καλή σου μέρα!
Ακούγεται σαν επιστημονική φαντασία; Όχι τόσο. Πόσο μακριά νομίζεις πως είμαστε από το ψηφιακό μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας μιας σύγχρονης πόλης;
Η αλήθεια είναι πως η τεχνολογία είναι διαθέσιμη εδώ και χρόνια και πως οι εφαρμογές της στον ιδιωτικό τομέα και κυρίως στο εμπόριο και τις υπηρεσίες, υπάρχουν και εξελίσσονται ήδη σε πολύ μεγάλο βαθμό. Κάτι που γεννάει μια σημαντική απορία: Γιατί όχι και στην δημόσια διοίκηση;
Μιλάμε συνέχεια για την πανδημία και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και συνθήκες που δημιούργησε κι ενώ από τη μία έχει καταντήσει κουραστικό, από την άλλη δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τις ευκαιρίες που έφερε.
Την δεκαετία του ‘80 βλέπαμε Star Trek στο ένα από τα δύο μοναδικά κανάλια που υπήρχαν στην τηλεόραση και φανταζόμασταν ότι μέχρι το 2000, θα είχαμε αποικίσει άλλους κοντινούς πλανήτες.
Σήμερα, βρισκόμαστε στην αρχή του 2021 και μαθαίνουμε πώς πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας για να παραμείνουμε υγιείς, ενώ παράλληλα κλείνουμε ραντεβού για να πάμε στην εφορία.
Να πάμε!
Εκεί!
Κανονικά, με φυσική παρουσία!
Γιατί κάποιος σκέφτηκε πως είναι απαραίτητο να πάμε εκεί, να σταθούμε μπροστά στο γκισέ και να πληρώσουμε για να πάρουμε ένα παράβολο (σε χαρτί), το οποίο θα πάμε να δώσουμε σε μια άλλη υπηρεσία, την ώρα που θα μπορούσαμε να το πληρώσουμε ηλεκτρονικά και να το λάβουμε στο κινητό, διεκπεραιώνοντας σε δευτερόλεπτα μια συναλλαγή με το δημόσιο. Κάτι που θα γλίτωνε χρόνο και χρήμα, τόσο σε εμάς όσο και στο ίδιο το δημόσιο.
Και πανηγυρίζουν οι ακριβοπληρωμένοι σύμβουλοι του δημοσίου, που η πολιτική προστασία βρήκε τρόπο να μας στέλνει τρομακτικές ειδοποιήσεις στο κινητό μας, θεωρώντας πως με αυτό τον τρόπο κατακτήσαμε την ψηφιακή ολοκλήρωση…
Η αλήθεια είναι ότι απέχουμε πολύ από την έννοια της ψηφιακής / έξυπνης πόλης, όχι γιατί δεν έχουμε στα χέρια μας την τεχνολογία. Η τεχνολογία όπως προανέφερα, υπάρχει εδώ και χρόνια. Η διάθεση και η βούληση να χρησιμοποιηθεί δεν υπάρχει.
Είναι γεγονός, ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δαπανηθεί στην Ελλάδα, τεράστια κονδύλια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τόσα που θα έπρεπε να γίνονται τα πάντα με το πάτημα ενός κουμπιού. Δεν θα μπω σε υποθέσεις ή αστήρικτα συμπεράσματα για τους λόγους που δεν είμαστε ακόμα εκεί ή για το τι έγιναν αυτά τα χρήματα, εκείνο που ξέρω όμως είναι ότι είμαστε τουλάχιστον μια δεκαετία πίσω από άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε αυτόν τον τομέα.
Είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη, ο δημόσιος τομέας να γίνει πιο παραγωγικός και πιο προσιτός για τον μέσο πολίτη. Τον πολίτη που έχει ήδη βάλει στην καθημερινότητα του τα ψηφιακά μέσα και που κουβαλάει πλέον πάνω, στην τσέπη του, όλη την ψηφιακή του υπόσταση μέσα στο κινητό τηλέφωνο του.
Απομακρυσμένη εξυπηρέτηση από δημόσιες υπηρεσίες, ηλεκτρονικές συναλλαγές, πολιτική προστασία, διαχείριση περιουσίας, πλατφόρμες συμμετοχικής διακυβέρνησης και ελέγχου, ηλεκτρονικό επιχειρείν… Όλα αυτά είναι ήδη εδώ και συνθέτουν αυτό που θα έπρεπε να έχει ήδη καθιερωθεί ως Ενοποιημένη Εμπειρία του Πολίτη (σε ελεύθερη μετάφραση το Unified Citizen Experience).
Είναι καιρός πια να σταματήσουμε να βλέπουμε την “Έξυπνη Πόλη” σε διαφάνειες συνεδρίων πληροφορικής και να ξεκινήσουμε να την βλέπουμε στην πράξη, στην καθημερινότητα μας, στην συσκευή του κινητού μας.
Τα μέσα υπάρχουν. Η βούληση;