Social Media και Πολιτική
Δεν πάνε πολλά χρόνια που οι πολιτικές καμπάνιες είχαν μια άλλη μορφή. Πλαστικές σημαίες, αφίσες, φέιγ βολάν, συνεντεύξεις σε εφημερίδες και τηλεόραση.
Όμως όπως και οι υπόλοιποι τομείς της ζωής, έτσι και η πολιτική (και οι πολιτικοί) μαθαίνουν να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα της ψηφιακής εποχής.
Θυμάμαι όταν πριν από μερικά χρόνια αποφάσισα να ασχοληθώ με τα κοινά, έφτιαξα μια σελίδα στο Facebook, συνομιλούσα με συνδημότες, διαφωνούσα και συμφωνούσα μαζί τους, απαντούσα, ρωτούσα…υπήρχαν πολλοί που θεωρούσαν αστείο τον συγκεκριμένο τρόπο επικοινωνίας.
Σήμερα, μερικά χρόνια μετά, όλοι τους διατηρούν λογαριασμούς στα Social Media και με αυτόν τον τρόπο επικοινωνούν με τους ψηφοφόρους τους.
Από κάποιο σημείο και μετά (δεν ξέρω ποιο) έγινε αντιληπτό ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν τεράστια απήχηση στο κοινό και σχεδόν μηδαμινό κόστος, σε αντίθεση με τους άλλους τρόπους επικοινωνίας και διεξαγωγής μιας πολιτικής καμπάνιας.
Στην πραγματικότητα, οποιοσδήποτε με ένα laptop και σύνδεση στο internet, μπορεί πλέον να επικοινωνήσει τις απόψεις του σε δευτερόλεπτα, να οργανώσει ομάδες υποστηρικτών, να διαδώσει ένα μήνυμα με αστραπιαίους ρυθμούς σε πραγματικό χρόνο και χωρίς γεωγραφικό περιορισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε η «Αραβική Άνοιξη» του 2011, με την χρήση του Twiter να αυξάνεται από 2.300 tweets την ημέρα σε 230.000 την περίοδο των διαδηλώσεων, ενώ τα κορυφαία 23 βίντεο των διαδηλώσεων είχαν συνολικά 5,5 εκατομμύρια views. (Πηγη: Wikipedia – Social Media use in Politics)
Η σύγχρονη δημοκρατία προϋποθέτει ελεύθερη και απρόσκοπτη διακίνηση των πληροφοριών και των ιδεών και τα ΜΚΔ την προσφέρουν. Τόσο στους πολίτες, όσο και στους πολιτικούς, που έχοντας πλέον αντιληφθεί το τεράστιο πλεονέκτημα, δεν αφήνουν ανεκμετάλλευτα τα διαθέσιμα μέσα. Υπάρχει βεβαίως και «δεκάλογος» για την σωστή χρήση των Social Media σε πολιτικές καμπάνιες και περίπου είναι ο παρακάτω:
- Προσέλκυσε το κοινό σου με live video
- Να είσαι βέβαιος για την ορθότητα των δημοσιεύσεων σου (γιατί δεν μπορείς να τις πάρεις πίσω)
- Μην αποκλείεις πιο νέες πλατφόρμες (π.χ. το 2020 στις ΗΠΑ οι Δημοκρατικοί χρησιμοποίησαν κατά κόρον το TikTok)
- Χρησιμοποίησε τις δυνατότητες συγκέντρωσης χορηγιών (fundraising) που δίνουν οι γνωστές πλατφόρμες
- Μάθε πώς να αντιμετωπίζεις τα troll
- Αποδέξου πως δεν ενδιαφέρονται όλοι για την πολιτική (άρα μη μιλάς μόνο για αυτή)
- Ρώτα και απάντα σε ερωτήσεις σε συστηματική βάση
- Οπτικοποίησε το περιεχόμενο που θέλεις να μοιραστείς (τα μακροσκελή κείμενα είναι βαρετά)
- Βρές χρόνο για θετικές και όχι κομματικές αναρτήσεις
- Βρες ένα θέμα για κάθε μέρα για να μην κάνεις μονότονες ή άστοχες αναρτήσεις
Αν λοιπόν είσαι επίδοξος πολιτικός, αν ξέρεις να χρησιμοποιείς τον υπολογιστή ή το smartphone σου, έχεις ένα τέλειο μέσο για να κάνεις την καμπάνια σου.
Θυμήσου όμως ότι αυτά είναι απλά τα εργαλεία για να επικοινωνήσεις τις θέσεις σου. Αν είναι σωστές και συγκροτημένες θα τις αναδείξεις με τον καλύτερο τρόπο.
Το πόσο καλός πολιτικός όμως είσαι, δεν προκύπτει από την δημοσιότητα, αλλά από την αντίληψη σου και από τα σημεία που μπορούν να σε διαφοροποιήσουν.
Υπό αυτή την έννοια, έχε υπόψη σου ότι σε περίπτωση που «δεν κάνεις για την δουλειά», η υπερβολική έκθεση σε τέτοιου είδους δημοσιότητα, μάλλον θα σε “κάψει” αναδεικνύοντας αναπόφευκτα τα μειονεκτήματα που ενδεχομένως να έχεις.
Για αυτό…πρόσεχε τι ποστάρεις!