Συνέντευξη με τον Τάσο Καλαφάτη, υποψήφιο για το ΔΣ του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Συνέντευξη με τον Τάσο Καλαφάτη,  υποψήφιο για το ΔΣ του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Εκλέγεστε από το 2010, στο διοικητικό συμβούλιο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Ποια πιστεύετε πως είναι σήμερα τα βασικότερα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη μια επιχείρηση στην Ελλάδα;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι η έλλειψη κινήτρων για να μπει κάποιος στην αγορά εργασίας και φυσικά το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την σχέση μεταξύ κράτους και επιχειρήσεων στη χώρα.

Με ποιους τρόπους μπορεί να μειωθεί η γραφειοκρατία ώστε να ανθίσει η επιχειρηματικότητα στη χώρα;

Η γραφειοκρατία βρίσκεται ακόμα πολύ βαθιά ριζωμένη σε όλες τις λειτουργίες του Κράτους οπότε αυτό καθιστά πάρα πολύ δύσκολο ένα νέο επιχειρηματία να μπορέσει να φτιάξει κάτι δικό του.

Ακόμα και σήμερα εν έτη 2023, οι γυναίκες διστάζουν να ασχοληθούν με το επιχειρείν. Πως πιστεύετε πως θα μπορούσε να ενισχυθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα;

Πράγματι οι γυναίκες βρίσκονται μακριά από την δημιουργία επιχειρήσεων όπως και σε πολλές άλλες εκφάνσεις της ζωής.
Υπάρχει μια οπισθοδρομική άποψη η οποία νομίζω ότι πρέπει να παραμεριστεί.
Η σύγχρονη γυναίκα μπορεί πάρα πολύ εύκολα να δημιουργήσει και να κουμαντάρει την δική της επιχείρηση όπως το κάνουν ήδη με μεγάλη επιτυχία σε πολλούς κλάδους.
Νομίζω πως τα κίνητρα έχουν να κάνουν περισσότερο με το θέμα της οικογένειας και της ανατροφής των παιδιών. 
Πολλές γυναίκες σήμερα δεν μπορούν να βγουν ούτε στην αγορά εργασίας μα ούτε να δημιουργήσουν και κάτι δικό τους γιατί αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο στο μεγάλωμα των παιδιών τους.
Το κράτος πρέπει να μεριμνήσει με κοινωνικές τομές ούτως ώστε, οι γυναίκες να βγουν με ίσους όρους στο επιχειρείν.

Οι νέες τάσεις στην αγορά εργασίας, μετά την πανδημία, έχουν αλλάξει το επιχειρηματικό τοπίο. Η τεχνολογία, η τηλεργασία, ο περιορισμένος ελεύθερος προσωπικός χρόνος είναι αλλαγές που ήρθαν για να μείνουν;

Πολύ φοβάμαι πως μετά τον κορονοϊό έχουν αλλάξει άρδην οι συνθήκες σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας του πολίτη. Είναι λογικό και επακόλουθο να έχουν αλλάξει και στον τομέα της εργασίας.
Θεωρώ μάλιστα προς το χειρότερο για τον εργαζόμενο. 
Ο απόλυτος έλεγχος συναλλαγών και εργασιακών σχέσεων ήρθε για να μείνει.
Η νομοθεσία και η αυστηροποίηση των ποινών καθιστούν το περιβάλλον στις επιχειρήσεις ασφυκτικό.

Μπορούν οι επιχειρήσεις να αναδείξουν τον πολιτισμό της χώρας μας; Συμβαδίζουν δηλαδή πολιτισμός και κέρδος;

Φυσικά και μια επιχείρηση μπορεί να προσφέρει στον πολιτισμό της Χώρας.
Επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού, της εστίασης, αγροτικές μεγάλες μονάδες μπορούν να προσφέρουν τόσο με το μοναδικό προϊόν (ΠΟΠ)το οποίο έχουμε σαν χώρα και να κάνουνε ευρύτερα γνωστά μέσω της διαφήμισης τα πλεονεκτήματα μας σε όλο κόσμο.
Το μεγάλο μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι φυσικά το κλίμα μας , η μεσογειακή διατροφή μας και τα αξιοθέατα της χώρας μας τόσο σε πολιτιστικό όσο και σε γεωφυσικό επίπεδο. Όλα αυτά ,οι επιχειρήσεις μπορούν να τα αναδείξουν και να τα διαφημίσουν καταλλήλως εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογία σε όλες τις γωνίες της γης.
Όλο αυτό μόνο θετικά έχει να προσφέρει στην οικονομία της χώρας μας!

Πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν πλέον εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για την επικοινωνία τους με καταναλωτικό κοινό. Έχει μόνο θετικό πρόσημο αυτή η εξέλιξη ή θεωρείτε πως εγκυμονεί και κινδύνους;

Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης όπου οι μηχανές έφτασαν στο σημείο να αντικαθιστούν τον άνθρωπο, σίγουρα παρατηρούνται πολλές θετικές επιπτώσεις στο κομμάτι των πωλήσεων, της παραγγελιοληψίας ή της γρήγορης και άμεσης ενημέρωσης για προβλήματα της επιχείρησης.
Δεν παραγνωρίζουμε όμως το γεγονός πως πολλοί εργαζόμενοι βρίσκονται στο φάσμα της απόλυσης και της ανεργίας γιατί ουσιαστικά η δουλειά τους υποκαθίσταται από τις μηχανές. 
Είμαι της άποψης πως πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στην ορθή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και του ανθρώπινου εργατικού δυναμικού γιατί πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας είναι σημαντικός λόγω της κριτικής ικανότητας που έχει.
Η εμπειρία είναι πολύ βασική σε μια επιχείρηση και αυτή τη στιγμή εμπειρία έχει μόνο ο άνθρωπος και για αυτό το λόγο πρέπει να επενδύσουμε στον άνθρωπο χωρίς να αποκλειστεί βέβαια κάθε καινούργιο εργαλείο που μας προσφέρει η επιστήμη.

Υπάρχει μια μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων και οφείλεται κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες. Ποια μέτρα θεωρείτε πως θα μπορούσαν να ληφθούν ώστε να αποφύγουμε τα μαζικά «λουκέτα»;

Αναμφίβολα βρισκόμαστε μπροστά στο φάσμα του λουκέτου για εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες και όχι μόνο επιχειρήσεις. Η ανατιμήσεις  πρώτων υλών και ενέργειας καθώς και οι δυσβάσταχτοι φόροι που υπάρχουν στην χώρα καθιστούν το μέλλον δυσοίωνο για τις επιχειρήσεις.
Στον τομέα της εστίασης, που ασχολούμαι ενεργά εδώ και πολλά χρόνια, είναι πραγματικά θηλιά στο λαιμό όλα αυτά τα κόστη όπου ανέφερα παραπάνω : Ενέργεια, πρώτες ύλες, υψηλά ενοίκια, άδικη φορολόγηση και συνεχείς εξοντωτικοί έλεγχοι.
Θεωρώ πως η κυβέρνηση  οφείλει να κινηθεί στοχευμένα σε μειώσεις φόρων για να μπορέσει να ανασάνει τόσο ο επιχειρηματίας όσο και ο καταναλωτής. Το ότι ο Φ.Π.Α. είναι στο 24 τα 100 και αποδίδει σημαντικά έσοδα στο κράτος δεν σημαίνει πως αν μειωθεί θα δίνει λιγότερα έσοδα σε αυτό. Αντιθέτως θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ακόμα ροή χρήματος προς τα ταμεία. 
Επίσης, η  προκαταβολή φόρου, ένα μέτρο το οποίο  είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό.
Κάτι το οποίο είναι σημαντικό και πρέπει το ίδιο το κράτος να το δει είναι ότι όταν αυξάνεται ένα πρόστιμο σε δυσθεώρητα ύψη οδηγείται ο παραβάτης όχι να συμμορφωθεί αλλά να το ρισκάρει  μη έχοντας άλλη λύση. 
Εδώ θα φέρω ένα παράδειγμα όσον αφορά την πρόταση για εφαρμογή του ανώτατου ορίου ποινής στην εκ περιτροπής εργασία.
Όταν η εκ περιτροπής εργασία επισύρει το ίδιο πρόστιμο με την ανασφάλιστη εργασία τότε περισσότερες πιθανότητες έχει κάποιος εργοδότης να ρισκάρει να αφήσει τον εργαζόμενο πλήρως ανασφάλιστο, παρά να τον ασφαλίζει για λιγότερες ώρες. Αυτό λοιπόν θα οδηγήσει σε ένα γαϊτανάκι και στην περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών με συνέπεια  τη μικρότερη ροή χρήματος για τα ταμεία του κράτους.

Πως κρίνετε τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την στήριξη των επιχειρήσεων;

Η κυβέρνηση στην περίοδο του Κορονοϊού έδρασε προς την σωστή κατεύθυνση με τη στήριξη των επιχειρήσεων. Κάποιοι κλάδοι βοηθήθηκαν, εξόφθαλμα βέβαια και κάποιοι άλλοι απλά κρατήθηκαν ζωντανοί. Η οικονομική διαχείριση μετά τη πανδημία μόνο ως σκοπό τον αφανισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δείχνει να έχει. Ενώ η κυβέρνηση προεκλογικά υποσχόταν την μη επιβολή φόρων, νέοι φόροι έρχονται να αποτελειώσουν τις λαβωμένες επιχειρήσεις.
Υπερφορολόγηση, μεγάλα κόστη στην ενέργεια που βαρύνουν καταναλωτές και επιχειρήσεις και καμμιά μείωση ούτε στο ΦΠΑ, ούτε στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.

Πως θα μπορούσε κατά την γνώμη σας, να είναι ιδανικά, η ελληνική οικονομία σε 5 χρόνια;

Με έμφαση στο πρωτογενή τομέα, στον τουρισμό, στις ΑΠΕ, με την εφαρμογή ανταγωνιστικού θεσμικού και φορολογικού πλαισίου  μα και με κίνητρα σε νέους επιχειρηματίες να επενδύσουν στη χώρα, η ελληνική οικονομία μπορεί να ευελπιστεί σε καλύτερες μέρες τα επόμενα χρόνια.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την επόμενη ημέρα του Οικονομικού Επιμελητηρίου;
Πως θεωρείτε πως θα μπορούσε να συμβάλλει περισσότερο ως φορέας στην γενικότερη βελτίωση της κατάστασης όπως την συζητήσαμε νωρίτερα; Ποιες δράσεις πρέπει να αναληφθούν;

Η παράταξη μας, η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ, έχει βαθιές ρίζες στο Οικονομικό Επιμελητήριο, αφού πρωτοστάτησε στην Ίδρυση του.
Οι εκλεγμένοι συνάδελφοι οικονομολόγοι με αποτελεσματικούς αγώνες είναι αυτοί που οδήγησαν σε σημαντικές κατακτήσεις τον κλάδο μας, όπως:

  • Νομοθετικά  κατοχυρώθηκε  το επάγγελμα του οικονομολόγου με το Π.Δ.  475/1991.
  • Επί προεδρίας μας, εκπονήθηκε μετά από ανάθεση στο ΟΕΕ η μελέτη για την κατάρτιση του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των Ν.Π.Δ.Δ. (Δήμοι, Κοινότητες, Νοσοκομεία, Ιδρύματα, Οργανισμοί, Α.Ε.Ι., Τ.Ε.Ι.
  • Με το Π.Δ.. 205/1998 πετύχαμε την εφαρμογή από 1/1/2000  του Διπλογραφικού Συστήματος σε όλο το Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.
  • Κατοχυρώθηκε το επάγγελμα του Λογιστή – Φοροτεχνικού με το Ν. 2515/1997 & Π.Δ 340/1998 
  • Καθορίστηκε νομοθετικά η υποχρεωτική υπογραφή από οικονομολόγο μελετητή των οικονομοτεχνικών μελετών των αναπτυξιακών νόμων.
  • Θεσμοθετήθηκαν μόνιμοι πόροι για το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
  • Θεσμοθετήθηκε η συμμετοχή μελών του Ο.Ε.Ε. σε επιτροπές Υπουργείων και άλλων Δημόσιων και Κοινωνικών Φορέων.
  • Εισήχθησαν μαθήματα οικονομικής παιδείας στα Λύκεια της χώρας διασφαλίζοντας θέσεις εργασίας σε συναδέλφους με τον Ν. 3194/2003.
  • Με τις διατάξεις του Π.Δ 347/2003 καθιερώθηκε αμιγώς ο Λογιστικός κλάδος στο Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα.
  • Ιδρύθηκε και λειτουργεί το Επαγγελματικό Ταμείο Ασφάλισης Οικονομολόγων, (Ε.Τ.Α.Ο.) ως φορέας συμπληρωματικής ασφάλισης
  • Με Υπουργική Απόφαση θεσπίσθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας των Λογιστών – Φοροτεχνικών, ο οποίος όμως σήμερα χρειάζεται επικαιροποίηση.
  • Προτάθηκε η μοριοδότηση στις κρίσεις των προϊσταμένων των οικονομικών υπηρεσιών του Δημοσίου.
  • Δημιουργήθηκαν και λειτουργούν στο ΟΕΕ δώδεκα επιτροπές για αντίστοιχες δώδεκα οικονομολογικές ειδικότητες, με εισηγητικό χαρακτήρα προς την Κ.Δ., με σκοπό την επεξεργασία θέσεων για την πιστοποίηση και κατοχύρωση τους, την εκπαίδευση και διαρκή επιμόρφωση τους.
  • Δημιουργήθηκε και λειτουργεί στο ΟΕΕ επιτροπή για τους «Νέους Οικονομολόγους», με εισηγητικό χαρακτήρα προς την Κ.Δ., με σκοπό την διερεύνηση των προβλημάτων και δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι νέοι συνάδελφοι πριν βγουν στην αγορά εργασίας.
  • Νομοθετήθηκε με το Ν. 4849/2021 το επάγγελμα του Εσωτερικού ελεγκτή και ορίζεται το ΟΕΕ ως η αρμόδια Διοικητική Αρχή που καταρτίζει και τηρεί σε ηλεκτρονική μορφή τα μητρώα του Εσωτερικού Ελεγκτή και του Δόκιμου Εσωτερικού Ελεγκτή.
  • Παρέχεται δωρεάν  η ψηφιακή υπογραφή σε όλα τα στα μέλη του Ο.Ε.Ε.

Διεκδικούμε, ένα Επιμελητήριο ωφέλιμο στην κοινωνία και στα μέλη του.
Ένα επιμελητήριο που να είναι ενεργό στη λήψη των αποφάσεων της εκάστοτε κυβέρνησης και όχι πειθήνιο όργανο στις ορέξεις της εκάστοτε ηγεσίας του Υπουργείου.
Το Επιμελητήριο έχει ως βασικό του ρόλο την προάσπιση των δικαιωμάτων των μελών του, αλλά πρωτίστως με τη γνωμοδοτική του ιδιότητα την δίκαιη για την κοινωνία εφαρμογή και θέσπιση των νόμων.
Για αυτό στις 10/12 στο Ζάππειο για την Αττική μα και σε όλη τη χώρα στηρίζω ΠΔΣΟ για να γίνει και πάλι το Επιμελητήριο χρήσιμο για τα μέλη του και ωφέλιμο για τη κοινωνία!

Αναστάσιος Καλαφάτης
Υποψήφιος για τη ΣτΑ στο 1ο Εκλογικό Διαμέρισμα (Νομού Αττικής) με τη ΠΔΣΟ - ΠΑΣΚΟ- Σ
Οικονομολόγος , Ελεύθερος Επαγγελματίας
Μέλος ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ