Θέλω εγώ ή θέλει το παιδί να μάθει μουσική;

Θέλω εγώ ή θέλει το παιδί να μάθει μουσική;

Είναι η εποχή που οι περισσότεροι γονείς αναζητούν τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν τα παιδιά τους, παράλληλα με το σχολείο τους. 

Πώς όμως, επιλέγουμε την δραστηριότητα του παιδιού;

Συχνά παρατηρώ στα παιδιά, τα ενδιαφέροντά τους να επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το οικογενειακό περιβάλλον.

Αυτή η επιρροή του οικογενειακού περιβάλλοντος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως : το μορφωτικό επίπεδο των γονέων,  το μέγεθος της οικογένειας, το επαγγελματικό πρότυπο των γονέων, τις φιλοδοξίες και τις επιθυμίες των γονέων, τη στάση των γονέων για τη ζωή. 

Το πιο σημαντικό όμως είναι  οι φιλοδοξίες και  οι προσωπικές τους επιθυμίες, αυτά δημιουργούν κατεστημένες δομές και θα οδηγήσουν το παιδί  έμμεσα ή άμεσα στην ενασχόληση μιας δραστηριότητας.

 Έχω βρεθεί πολλές φορές να ακούσω από γονείς να λένε…
« μα έχουμε ένα πιάνο από τη γιαγιά, από τη θεία να μη μάθει και το παιδί πιάνο;» ή «εγώ δεν είχα τη δυνατότητα να μάθω μουσική για αυτό και του πήρα μία κιθάρα» ή «να μάθει μουσική έχω ακούσει ότι κάνει καλό».

 Η επίδραση που ασκεί το περιβάλλον είναι πολλές φορές καθοριστική, όχι μόνο για την επιλογή μιας απλής δραστηριότητας, αλλά πολλές φορές και για τον τρόπο ζωής του ίδιου του παιδιού αφού επηρεάζεται.

Πολλές φορές αυτή η επέμβαση στις επιλογές του παιδιού έχει αρνητικό αποτέλεσμα. Ιδιαίτερα στην ελληνική πραγματικότητα η επίδραση της οικογένειας  στις επιλογές των εφήβων είναι σχεδόν δεδομένη, άλλοτε έμμεσα και διακριτικά, άλλοτε άμεσα και επιτακτικά . Αυτό συμβαίνει πολλές φορές γιατί οι  ανεκπλήρωτοι στόχοι που δεν κατάφεραν, για τους δικούς τους λόγους να κατακτήσουν οι ίδιοι ,να τους μεταφέρουν στα παιδιά τους ,αφού τα βλέπουν σαν προέκταση του εαυτού τους.  

Υπάρχουν και οι γονείς, βεβαίως που υποστηρίζουν την κρίση και τις επιλογές των παιδιών τους και τους δίνουν το περιθώριο να επιλέξουν ελεύθερα αυτό που αγαπούν και θέλουν. Είναι αυτοί  οι γονείς που συζητούν, ρωτούν και ακούν για να τα ενδιαφέροντα και τις αγάπες των παιδιών τους, τους παρουσιάζουν πηγές πληροφοριών, που μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες τα παιδιά . Ένα παράδειγμα είναι να πάμε σε ένα ωδείο, να μιλήσουμε με δασκάλους διαφορετικών οργάνων, να μάθουν και να γνωρίσουν νέα όργανα που ίσως δεν γνώριζαν και να είναι σίγουροι πως ένα παιδί που θα επιλέξει και θα ακολουθήσει το δρόμο της μουσικής, του έχουν ήδη μεταδώσει αξίες ,στάσεις ζωής και πρότυπα και θα ακολουθήσει την επιλογή του με αγάπη και όρεξη.

Τέλος, αξίζει να θυμάστε ότι τα παιδιά επιλέγουν… εμείς φτιάχνουμε τις γέφυρες για να συνεχίσουν αυτό που αγαπούν.